Asunto-ongelma

Olin aikomassa kirjoittaa siitä kuinka kiva viikonloppuni oli ja kuinka mukava maa Ranska kaikista huonoista puolistaan huolimatta on, mutta nyt tuli taas kakkaa niskaan ihan uudesta suunnasta. Unohdetaan siis kahden euron viinipullot ja mukavat illanistujaiset, ja keskitytään taas näihin käytännönasioihin mitä Ranskassa joutuu jatkuvasti hoitamaan.

Täällä ollessani ehkä ainoa asia jonka kanssa mulla ei ole ongelmia ollut, on asuntoni. No, nyt sekin on ilmeisesti lähdössä “alta pois”, sillä vuokraisäntäni on päättänyt laittaa kämpän myyntiin! Ystävällisesti isäntä ilmoitti asiasta sähköpostilla puhelun sijaan, ja olen aivan ällistynyt tästä uutisesta. Kuulemma voisin muuttaa lähellä sijaitsevaan, kalliimpaan asuntoon (jossa hintaan sisältyy paljon vähemmän etuja kuin tässä kämpässä) joulukuun lopussa. No, en ole muuttamassa, ainakaan tarjottuun hintaan! Tarkistinkin jo tuossa vuokrasopimukseni, ja Ranskan laki näyttäisi olevan vahvasti puolellani. Mä voin asustella täällä onnellisesti kesäkuun loppuun saakka, ramppasi täällä sitten ihmisiä asuntonäyttelyissä tai ei. Se on sitten eri asia, haluanko jättää tänne kamoja levälleen kun ventovieraita kulkee mittelemässä seiniä ja availemassa suihkukaappejani…

Tässä on kyllä paljon mietittävää. Muuttaminen halvempaan paikkaan on toki yksi vaihtoehto, sillä nyt koulujen jo alettua tyhjilään olevat (kalliit) kämpät ovat huomattavasti halvempia kuin aikaisemmin. Siinä tapauksessa pitäisi kuitenkin sulloa koko pieni elämä jälleen kerran matkalaukkuun, ja lähteä vaeltamaan La Rochellen kaduille paremman tuurin toivossa. Siinä ohessa pitäisi vaihtaa osoitetta pankissa ja puhelinfirmassa, ja muutenkin aloittaa kaikki alusta nettiboksin tilaamisesta kodin sisustamiseen. En tiedä, oonko nyt valmis siihenkään, mähän elän täällä vain vuoden…

Taas kerran täytyy todeta, että olisi tää tilanne voinut hieman sujuvammin ja kauniimmin mennä. Mutta ei. Alkaa tuntua siltä, että kaikki huono tuuri kasaantuu juuri mun kohdalleni. Muiden nauttiessa vaihtovuodesta, olen mä  joko pankissa vinkumassa rikkinäisestä kortista, kuuramassa koirankakkaa vaatteistani, tai joutumassa kodittomaksi. Itkettää niin että naurattaa :D

Täällä ei koskaan voi toimia mikään. Ei sitten mikään! Tai sitten mä olen vain ollut todella paha ihminen edellisessä elämässäni.

Leave a Reply

